گسترش استراتژی
گسترش استراتژی، استراتژی تبلیغاتی مرسوم، بر اساس «بیانیه ی جایگاه» هستند. بیانیهی جایگاه، کلمه ای تخصصی در زمینهی بازاریابی و تبلیغات است. این واژه به این معناست که: تولیدات شرکت در کجا قرار دارد، چه تفاوتی با محصول و خدمات رقیب دارد، چطور در اختیار مشتری قرار میگیرد.
به زبان سادهتر استراتژی های تبلیغاتی رسمی بر اساس “بیانیه موقعیت یابی” طراحی میشوند. این یک اصطلاح فنیست که معنای آن سادگی محصول یا خدمات شرکت است. چگونه از محصولات و خدمات رقیب متمایز میشود و به چه وسیله ای به مشتری میرسد.
مفهومی که در بیانیه ی جایگاه قرار گرفته است، را مفهوم محصول می نامیم. مفهوم محصول در استراتژی تبلیغاتی، قابلیتهایی که کالا یا خدمات دارند و چارچوب های آن، را معرفی میکند.بنابراین مفهوم محصول برای دو محصول با کاربرد های متفاوت ،خیلی فرق می کند. مفهوم محصول، گزینش متن، تصویر و پیامی را که باید در تبلیغات به کار ببریم را، مشخص میکند. تعریفی از مشتری هدف و علت انتخاب و خرید محصول نیز باید نا آشکار در بیانیه ی جایگاه وجود داشته باشد.
مصرف کننده یا مشتری هدف در استراتژی تبلیغاتی، ترکیب زیادی از افراد است. بخش اول شامل فردی است که سر انجام محصول ما را خریداری میکند. بخش بعد، شامل افرادی است که در شرایط ویژه ای، تصمیم میگیرند که چه محصولی باید خریداری شود. (اما خودشان آن را خریداری نمی کنند.)
و در نهایت، شامل افرادی است که بر خرید محصول موثر هستند (فرزندان، همسر و دوستان). در حقیقت صاحبان کسب و کار کوچک، اغلب آژانس تبلیغاتی را، درباره مشتری هدف راهنمایی می کنند.
بعد از اینکه کالا، محیط مربوط به آن و مشتریِ هدف شناخته شدند، راه هایی که میتوان به مشتری دسترسی داشت (منظور رسانه های ارتباطی) باید سنجیده شوند. رسانه ارتباطی در استراتژی بازاریابی اهمیت زیادی دارد.
۵ کانال عمده که در اختیار صاحبان کسب و کار قرار دارند:
- چاپی: روزنامهها ،نشریات یا مجلات
- شنیداری: رادیو FM و AM
- ویدئویی: ویدئو تبلیغاتی، تبلیغات تلویزیونی
- شبکه ی جهانی: اینترنت ، شبکه های مجازی
- تبلیغات محیطی: آگهی نما (بیلبورد)، تبلیغات بر روی وسایل حمل و نقل عمومی (مترو و اتوبوس)
- ایمیل مستقیم
![]() |
تبلیغات محیطیتاپراه |