تبلیغات محیطی قدیمی ترین شکل اطلاع رسانی و ارتباطات است پایه و اساس تبلیغات محیطی را می توان در تمدن های کهن و اولیه جستجو کرد. در ایران باستان که بی شک یکی از کهن ترین و بزرگترین تمدن های جهان به شمار می آید. پیام های محیطی رواج داشته است که نمونه مشهور آن اعلان حقوق بشر کوروش کبیر می باشد.
امروزه تبلیغات محیطی به بلوغ رسیده است و قابلیت دستیابی به مخاطبان در مقیاس ملی یا بازار به بازار را دارد. تبلیغات محیطی تا اندازهای تکامل یافته که میتواند به مانند سایر اشکال سنتی تبلیغات مانند روزنامه، رادیو و تلویزیون، مفید و سودمند باشد. تبلیغات محیطی و به طور برجستهای با سایر رسانهها از لحاظ یک عامل اساسی، متفاوت است. این رسانه پیام تبلیغاتی را به بازار توزیع نمیکند، بلکه، این بازار است که حول این رسانه به جریان در میآید و توزیع میشود. این رسانه، پیام تبلیغاتی را به مردم در خیابان، بزرگراهها، فروشگاهها، مترو ها و هر جا که مردم در آنجا حضور دارند انتقال می دهد. اما اگر حالت روانشناختی ذهنی فرد را در زمانی که پیام به او میرسد در نظر بگیریم، مطمئنا این رسانه بسیار قدرتمند خواهد بود.
یکی از بزرگترین مزایای تبلیغات محیطی در مقایسه با سایر رسانههای تبلیغاتی مانند تلویزیون یا مجلات این است که “مخاطبان شما نمیتوانند تبلیغات را قطع کنند و یا دور بیندازند. رسانههای محیطی همچنین به لحاظ اینکه مخاطبان هدف آن، سیار هستند، با سایر رسانهها فرق دارد. بنابراین باید از تکنیکها و اصول خاصی برای نشان دادن آن و جلب توجه مخاطب استفاده کرد. چون حداکثر تعداد واژههایی که یک نفر میتواند به طور اثربخش در تبلیغات محیطی به کار ببرد، هفت واژه است. هیچ فرصتی برای توضیح و تشریح جزییات وجود ندارد. از تبلیغات محیطی میتوان به عنوان بهترین یادآوری کننده استفاده کرد چرا که کمک میکند تا بتوان یک برند را در ذهن مصرف کننده تثبیت کرد و در زمانی که مصرف کننده قصد دارد نیاز خود را به خواسته تبدیل کند، این وظیفه را به بهترین وجه انجام میدهد.
شرکتها هر ساله مبالغ زیادی را صرف تبلیغات میکنند و به این طریق میکوشند بر رفتار مصرفکنندگان و علایق و نگرش آنها، به نحو مطلوبی اثر گذارند تا به این ترتیب آنها را به سمت خرید کالاها یا خدمات خود سوق دهند. مساله مهم برای این شرکتها این است که اگر تبلیغات آنها از مولفههای اثربخش و تاثیرگذار بهرهمند نباشند و نتواند مصرف کنندگان خود را به خرید بیشتر، و یا مصرفکندگان بالقوه را به خرید ترغیب کنند، به واقع تمام تلاشهای آنها بیهوده بوده و مبالغ زیادی را که به این امر تخصیص دادهاند نیز به هدر خواهد رفت. شرکتها از ابزار و رسانههای مختلفی برای رسیدن به این هدف استفاده میکنند که یکی از مهمترین آنها، تبلیغات محیطی است.
امروزه تبلیغات محیطی جزء اساسی ترین رسانه های تبلیغاتی محسوب میشود. برندهای بزرگ خود را نسبت به رقبا توسط رسانه های تبلیغات محیطی متمایزتر می کنند. چون تبلیغات محیطی، تقریبا در همه جا میتواند حضور داشته باشد، تضمین میکند تا زمانی که مشتری آماده خرید است، برند تبلیغ کننده در ذهن او نقش بندد. امروزه به نظر میرسد مصرف کنندگان تقریبا برای هر کاری در شتاب و عجله هستند و تبلیغات محیطی میتواند اطلاعاتی سریع، مختصر و مفید در اختیار آنان قرار داده و آنها را در اتخاذ سریعتر تصمیمهای خرید یاری دهد. در واقع تبلیغات محیطی آمیختهای جامع از مکانیزمهای رسانهای اثربخش است که میتواند به مردم در اتومبیلهایشان، مترو، فرودگاه، مراکز تجاری و تقریبا هر جایی که قانون اجازه بدهد، دسترسی پیدا کند.
5 دلیل برای آنکه در کمپین تبلیغاتی از تبلیغات محیطی استفاده کنیم.
تبلیغات محیطی میتواند به کمک تبلیغکنندگان بیاید. در عصر سرریز شدن اطلاعات، تبلیغات محیطی توانایی برجسته کردن محصولات، نفوذ در افکار مشتریان و انتقال آهسته اطلاعات به اذهان مشتریان را دارد. حضور فراگیر آن در بسیاری از مکانها، موجب میشود زمانی که مصرف کنندگان آماده خرید هستند، برند تبلیغ کننده در نزدیکی آنها باشد. امروزه در عصر سرعت و جوامع سیار، تبلیغکنندگان اگر خواهان نتایج خوبی هستند باید به سمت مصرفکنندگان بروند.
این 5 نکته ساده که در ذیل به آنها اشاره شده است، فرصتهای منحصر به فرد تبلیغاتی را که تبلیغات محیطی برای تبلیغکنندگان فراهم میکند تشریح مینماید:
1.شناور بودن پیام: در طی 10 سال اخیر، تبلیغات محیطی در زمینه شکل، اندازه و مکان، تحولات گستردهای را تجربه کرده است. چنین ویژگیهایی به تبلیغ کنندگان این فرصت را میدهد که مصرفکنندگان را در هر جایی و در طول روز ردگیری کنند. امروزه استراتژی “گستردگی پیام” در نزد انواع برندها محبوبیت پیدا کرده است. تبلیغات محیطی به ویژه نه تنها برای این امر مناسب است، بلکه اجرای این استراتژی را نیز امکانپذیر کرده است. تبلیغات محیطی در هر جایی که مصرف کنندگان سفر کنند، حضور کنند. در خیابان، مراکز خرید، مترو، هنگام مسافرت، سینما یا در استادیومهای ورزشی.
- تبلیغات محیطی میتواند مصرف کنندگان را با هزاران پیام که هر روزه با آن در تماساند، کاملا احاطه کند.
- حضور مستمر و بدون واسطه (مستقیم): تبلیغات محیطی موجب شناخت و شهرت محصول میشود و این کار را از طریق تکرار پیام تبلیغاتی و حضور در نقطه خرید، درست قبل از اینکه تصمیمهای خرید اتخاذ شود، انجام میدهد. اروین افرون مزیت اصلی تبلیغات محیطی را این گونه تشریح میکند:” قبل از هر خریدی، یک روزنه فرصت کوچکی وجود دارد. وظیفه تبلیغات این است که بر انتخاب برند یا نام تجاری تاثیر بگذارد و وظیفه رسانه این است که پیام را در این روزنه قرار دهد. به نظر میرسد تبلیغات محیطی به عنوان رسانهای که همیشه حضور مستمری دارد، این وظیفه را به خوبی انجام میدهد.”