تبلیغات مقایسهای چیست؟
تبلیغات مقایسهای چیست؟ همان طور که از نام آن مشخص است، این نوع از تبلیغات در قالب مقایسه انجام میشوند! اجازه دهید کمی موضوع را باز کنیم.
مسلماً همه تبلیغاتی را دیدهایم که در آن، محصول یا خدمت یک برند با برندی دیگر مقایسه میشود. طرف اول ماجرا، برندی قرار میگیرد که قرار است محصولش معرفی و تبلیغ شود.
در طرف دیگر هم ممکن است یکی از رقبا مشخصاً نشان داده شود و هم ممکن است یک برند خیالی باشد که نامی هم از آن برده نمیشود؛ یعنی مقایسه با محصول یا خدمتی بینامونشان.
هدف از انجام این مقایسه، برجسته کردن ارزشهای یک برند است. این ارزش ممکن است قیمت پایینتر، دوام بالاتر یا شاید هم خدمات پس از فروش بهتری که ارائه میکند، باشد. در کل، هرچیزی که باعث ایجاد تمایز شود، میتواند دستمایۀ تبلیغ مقایسهای باشد.
بالاتر هم گفتیم، استفاده از این نوع تبلیغات بسیار رایج است؛ هم در ایران و هم در نمونههای خارجی. جلوتر مثال هم خواهیم زد و از چند مورد جالب برایتان خواهیم گفت؛ اما ابتدا بیایید ببینیم این شکل از تبلیغات چه مزایایی بهدنبال دارد.
تبلیغات مقایسهای چه نفعی برای کسبوکارها دارد؟
قاعدتاً وقتی سراغ شکل خاصی از تبلیغ میرویم، هدفمان منتفع شدن از آن است. نفعی که حاصل مزیتهای آن شکل بهخصوص است. در ادامه، چند مورد از این فواید را بررسی خواهیم کرد.
افزایش آگاهی از برند (Brand Awareness)
معمولاً چنین تبلیغاتی زود وایرال میشوند؛ مخصوصاً اگر حالت طنز داشته باشند و مدتزمانشان هم کوتاه باشد. همین مسئله باعث میشود نام برند تبلیغکننده بیشتر سر زبانها بیفتد. بهخصوص اگر برند خیلی شناختهشدهای نباشد، این افزایش آگاهی از برند کلی اثرگذاری مثبت خواهد داشت.
بیشتر شدن مشتری و دنبالکننده
بهدنبال افزایش آگاهی از برند، مشتریان و فالوورهای بیشتری هم سمت شما خواهند آمد. البته این افراد جدید، لزوماً تبدیل به خریدار نهایی نخواهند شد؛ برای بهبود نرخ تبدیل، باید برنامهریزی کاملتری داشته باشید و نکات مهم دیگری را هم رعایت کنید.
افزایش وفاداری
اگر توانسته باشید به مرحلۀ آخر قیف بازاریابی برسید، تبلیغ مقایسهای اصطکاک این قسمت را هم برایتان از بین خواهد برد؛ یعنی افراد بیشتری به مشتریان وفادارتان تبدیل خواهند شد. مشتریانی که مبلغ محصولات و خدماتتان خواهند شد.
![]() |
تبلیغات محیطیتاپراه |