انواع رسانههای تبلیغاتی
انواع رسانههای تبلیغاتی، رسانههای تبلیغاتی بازوی اصلی ارتباط بین کسبوکار و مخاطبِ هدف است و میتوان گفت بدون آنها، هیچ فعالیتی در زمینهٔ بازاریابی ثمر نخواهد داد.
فعالیتهای بازاریابی (که تبلیغات بخشی از آن است) به برقراری ارتباط گره خوردهاند. وقتی نتوانید پیام تبلیغاتی را منتقل کنید، چگونه میتوانید به هدف خود برسید؟ رسانه بستری است که این پیام از طریق آن منتقل میشود و وقتی پل خراب یا شکسته باشد، این پیام هم درست منتقل نمیشود.
پس خیلی مهم است که پلی سالم را برای برقراری ارتباط انتخاب کنید. مثلاً تلویزیون پلی محکم برای افزایش آگاهی از برند (Brand Awareness) است، ولی پل خوبی برای افزایش فروش نیست.
به عبارتی، هر رسانه ظرفیت و کارایی مشخصی دارد که با انتخاب درست آن، میتوانید به اهداف خود برسید؛ اهدافی مثل معرفی محصول جدید، برجستهکردن یک نیاز در ذهن مخاطب، ایجاد میل به داشتن چیزی خاص، معرفی خود بهعنوان بهترین راهحل برای رفع نیازها و خواستهها.
پس نمیتوان از هر رسانه انتظار داشت برای شما معجزه کند یا همهٔ اهداف شما را برآورده کند.
حالا که هم دیدیم رسانه تبلیغاتی چیست و هم چرا انتخاب آن اینقدر مهم است، بیایید به انواع رسانههای مختلف را با یکدیگر بشناسیم.
انواع رسانههای تبلیغاتی
اشکال بیشماری رسانه وجود دارد که از آنها برای مقاصد تبلیغات و ترویج برند (محصول یا خدمت آن) استفاده میشود. قبل از اینکه سراغ دستهبندیهای اصلی برویم، قصد داریم شما را با ATL، BTL و TTL آشنا کنیم.
یکی از متغیرهای تعیینکننده در اجرای کمپینهای تبلیغاتی، تعداد مخاطبانی هستند که تبلیغ را میبینند. یک خط فرضی را در نظر بگیرید.
تبلیغات در رسانههایی که حجم زیادی مصرفکننده دارند و تبلیغ در آنها توسط افراد زیادی دیده، شنیده یا خوانده میشود، بالای این خط قرار میگیرد. تبلیغات از طریق این رسانهها اصطلاحاً بهنام ATL (Above the Line) یا بالای خط شناخته میشوند.
به عبارتی، ما گروه مشخصی را هدف نمیگیریم و تبلیغات را در سطح گسترده از طریق آنها انجام میدهیم؛ مثل تلویزیون، رادیو و بیلبورد.
در نقطۀ مقابل، تبلیغاتی را داریم که بینندگان کمتری دارند، ولی اقشار خاصی از جامعه مصرفکنندگان را هدف میگیرند. به این دسته، تبلیغات BTL میگویند؛ مثل روابطعمومی یا بازاریابی مستقیم. BTL مخفف Below the Line، یعنی پایین خط است.
تبلیغاتی که بین این دو دسته قرار میگیرند، TTL نام دارند. TTL مخفف Through the Line بهمعنای روی خط است؛ مثل ترکیبی از تبلیغات در وبسایتهای پربازدید، بازاریابی شبکههای اجتماعی و بلاگ کسبوکار.
برویم سراغ بحث مهم خودمان، یعنی شناختن انواع رسانههای تبلیغاتی!
![]() |
تبلیغات محیطیتاپراه |