انواع رسانههای تبلیغاتی
۴. رسانههای محیطی
انواع رسانههای تبلیغاتی، به تعریف ساده، هر رسانهای که خارج از خانه یا محل کار قرار گرفته باشد، جزو رسانههای محیطی به حساب میآید. این نوع از رسانهها، با جلب توجه افرادی که در یک مکان انتظار میکشند، میتوانند بسیار تاثیرگذار ظاهر شوند. مثلاً بیلبوردهایی که در اتوبان قرار دارند، ممکن است دقایقی طولانی در افق دید افراد گیرکرده در ترافیک باشند. یا مثلاً سالنهای فرودگاه یا ایستگاههای اتوبوس که پیوسته میزبان مسافران منتظر هستند، میتوانند مکان مناسبی برای بهره بردن از امکانات رسانههای محیطی مثل بیلبوردهای تبلیغاتی باشند.
انواع رسانههای محیطی عبارتاند از:
- بیلبورد
بهخاطر سایز بزرگی که دارند، توجه زیادی جلب میکنند و در صورت استفادۀ درست از آن، میتوان نتایج مثبتی را در خروجی کمپین تبلیغاتی مشاهده کرد. اغلب مردم به این تبلیغات اعتماد میکنند و به نظر آنها، کسبوکاری که چنین تبلیغاتی را اجرا میکند، معتبرتر است.
- دیوارهای شهر
تمام شهرهای بزرگ دنیا، از تهران تا دهلی، هر روز میزبان میلیونها عابر پیادهای است که در خیابانها و پیادهروهای شهر تردد میکنند. تبلیغات روی دیوارهای شهر، تاکتیک بسیار مناسبی برای جلب توجه این افراد است.
- وسایل حملونقل عمومی
وسایل حملونقل عمومی مثل اتوبوس و مترو هم وسیلهای برای انتقال پیام تبلیغاتی به حساب میآیند؛ مثلاً تبلیغات روی بدنهٔ اتوبوس، مترو یا تاکسی.
۵. رسانههای مکمل و غیراصلی
به ابزارهایی گفته میشود که روشهای نامعمول و غیرمتعارفی برای جلب توجه مخاطب به حساب میآیند.هرجایی که انتظار دیدن تبلیغ را نداشته باشید، میتواند نوعی رسانهٔ مکمل و غیراصلی باشد؛ مثلاً سوراخ روی زمین در ورزش گلف، پنجرهٔ ساختمانها، راهپلههای مجتمعهای اداری، جعبههای پیتزا و…
دیگر اقداماتی که در راستای این نوع تبلیغات میشود، عبارتاند از:
- نوشتن عبارتی در آسمان با کمک دود خارجشده از موتور هواپیماهای جت
- نصب بنر روی بدنهٔ هواپیماهای کوچک پروازی
- بنرهای تبلیغاتی که داخل سرویسهای بهداشتی عمومی نمایش داده میشود
- تبلیغ روی سقف دندانپزشکی، دقیقاً بالای یونیت دندانپزشک
- تبلیغ با لیزر روی ساختمانهای بزرگ مثل برج خلیفه یا برج میلاد
اگر قصد اجرای یک کمپین تبلیغاتی را دارید، میتوانید در کنار انواع رسانههای تبلیغاتی انتخابی، سراغ رسانههای مکمل و غیر اصلی هم بروید؛ ولی نمیتوانید برای تبلیغات، فقط به آنها اتکا کنید.
![]() |
تبلیغات محیطیتاپراه |