انواع رسانههای تبلیغاتی
۱. رسانههای آنلاین
انواع رسانههای تبلیغاتی، این شکل شامل تمام کانالهایی میشوند که بهصورت آنلاین میزبان تبلیغات هستند.
برای مثال، سایتهایی مثل یوتیوب و آپارات که میزبان نمایش تبلیغات ویدیویی در خلال محتواهای خود هستند یا سایتها و وبلاگهای پربازدید که تبلیغات بنری شما را نمایش میدهند.
مهمترین خصوصیت رسانههای آنلاین، امکان اندازهگیری دقیق است که در اختیار تبلیغدهندگان قرار میدهند. آنها میتوانند انواع پارامترهای مختلف از تعداد دفعات دیدهشدن تبلیغ تا ویژگیهای جمعیتشناختی بازدیدکنندههای تبلیغ (سن، جنسیت، محل زندگی و…) را در اختیار داشته باشند.
با داشتن این اطلاعات، میتوان عملکرد کمپینهای تبلیغاتی را سنجید و بهترین کانال را برای برقراری ارتباط شناخت.
مثلاً تبلیغات در وبسایتهای پربازدید به چقدر درآمد منجر شدهاند؟ تبلیغات دروناپلیکیشنی موثرتر بوده است یا انتشار رپورتاژ در خبرگزاریهای محبوب؟
برای تبلیغات در سایتهای پربازدید، میتوانید روی خدمات یکتانت حساب کنید. ما به شما کمک میکنیم در پربازدیدترین و محبوبترین سایتها و اپلیکیشنهای ایرانی، کسبوکار یا محصول و خدمت خود را تبلیغ کنید.
از طرفی، با کمک ما میتوانید مخاطبان خود را بر اساس رفتار یکسانی که دارند، هدف بگیرید تا نتیجهٔ بهتری بگیرید؛ مثلاً زنان خانهدار، والدین کودک خردسال یا دانشجویان.
رسانههای آنلاین انواع مختلفی دارند که شامل موارد زیر میشوند:
- Eearned Media
رسانه اکتسابی به رسانهای گفته میشود که مالکیت و کنترل آن در اختیار خود برند نیست؛ ولی فرصتی برای تبلیغات بدون هزینه است. این رسانهها معمولاً یا اخبار برند را پوشش میدهند (مثل خبرگزاریها) یا از آن برند دفاع میکنند (مثل سایتهای نقد و بررسی).
کسب چنین رسانههایی بدون هزینه نیست؛ ولی برای پوشش رسانهای و انتشار مطالب دربارهٔ خود برند مستقیماً هزینه نمیکنید.
- Owned Media
رسانهای است که مالکیت و کنترل آن در اختیار خود برند است و میتواند از آن برای تبلیغات استفاده کند؛ مثل سایت، بلاگ آن و همچنین اکانتهای اینستاگرام، توییتر، لینکدین و کانال تلگرام.
از این رسانهها برای نمایش محتواهایی استفاده میشود که با هدف برقراری ارتباط با مخاطب و تبلیغ خدمات و محصولات تولید میشوند. از طرفی، سایر محتواها که جنبهٔ آموزشی و خلق ارزش دارند هم از طریق همین رسانهها منتشر میشوند.
- Paid Media
رسانهای است که نهتنها مالکیت و کنترل آن در اختیار برند نیست، بلکه برای استفاده از آن هم باید هزینه کنید. تبلیغات آنلاین مثل تبلیغات کلیکی در سایتهای پربازدید، تبلیغات در گوگل یا تبلیغات اینفلوئنسری در این دسته قرار میگیرند.
رسانههای آنلاین بسته به مخاطبی که هدف میگیریم، میتوانند در تبلیغات پایین یا روی خط به کار گرفته شوند.
بهعنوان مثال، کمپینهای روابطعمومی و پستهای شبکههای اجتماعی زیر خط (BTL) و کمپینهای دیجیتال مارکتینگ (مثلاً ترکیب تبلیغات بنری، پست بلاگ و پیامک) روی خط (TTL) به حساب میآیند.
![]() |
تبلیغات محیطیتاپراه |